Julen – årest viktigste salgsperiode! For å maksimere salget til jul er det viktig å fokusere på de RIKTIGE PRODUKTENE på de RIKTIGE STEDENE I BUTIKK (se spesifikke anbefalinger senere i katalogen). BESTSELGERE ER LIKE AKTUELT TIL JUL SOM SESONGVARER – dette er viktig å huske på ved oppbygging av juletorg. GODTERI er den kategorien med størst andel av BESTSELGERE. Ca. 65 % av det totale sesongsalget er Godteri, med MARSIPAN som største varegruppe (40 % av totalt sesongsalg godteri er marsipan). KJEKS står for ca. 30 % av det totale salget sesongvarer. Høyt trykk på pepperkaker og julekaker i perioden, som påvirker salget av «vanlig» kjeks. SNACKS har minst sesongvarianter, her er det viktig med fokus på høytrullerende BESTSELGERE ved oppbygging av juletorg. For å treffe SÅ MANGE SHOPPERE SOM MULIG er det viktig at juletorgene inneholder en god miks av sesongvarer, bestselgere og nyheter. Dette gir shopper flere muligheter og ØKT PENETRASJON. Skap stemning og fristelse i butikk med eksponeringer som gir økt omsetning Julen er årets viktigste salgsperiode for godteri, kjeks og snacks. Til jul selges det 20 % mer ut av butikk av disse kategoriene enn resten av året (verdisalg). Godteri, kjeks og snacks selger 20 % mer til jul enn resten av året GODTERI, KJEKS OG SNACKS - VERDISALG UKE FOR UKE 2017 (Nielsen, salg i mill, DVH totalt) Hvordan få maks ut av julesesongen? +20 % over årssnitt til jul s. 2 Kategorisider