Hva må en «kassesone-ambassadør» tenke på? s.3 Kategorisider ØKT SALG MED KASSESONE-AMBASSADØR! Kassesonen er en av butikkens viktigste salgsområder 40 % av alle som er innom butikk tar den korte handlerunden og dette er siste mulighet for å påvirke til mersalg Hver butikk bør ha en egen «kassesoneansvarlig» som har hovedansvar for et velfylt og selgende kasseområde (høyimpulsprodukter) Tomme hyller og utsolgtsituasjon betyr 50 % tapt salg! På landsbasis måler vi typisk 20-30 % utsolgt eller manglende produkt og label i kassesonen. Det er svært stor sannsynlighet for mersalg fra et VELFYLT og FRISTENDE kasse-område. Følg PLANOGRAM/HYLLEMAL for en ryddig og salgsoptimal hylle. Husk PRISLABEL og nyhetsmarkering for økt synlighet og sannsynlighet for salg. Bruk ekstraplasser på gulvet til å eksponere egnede HØYIMPULSPRODUKTER: sjokolade- barer, cereal- og nøttebarer, pastiller og tyggegummi. Sunnhetstrend gjør at shopper søker sunnere alternativer. SUNNERE SNACKING, som nøtter og sunne barer, har vokst 500 % siste 8 år. Ved å eksponere denne type produkter i kassesonen øker sannsynligheten for mersalg til forbrukere som er på utkikk etter rask og sunn energipåfyll i farta. Nøtter på pigg: høy rullering, høy lønnsomhet, god brutto Stykksaker/sjokoladebarer og cereal/nøttebarer: relevant for alle – hele dagen – hele uken Tyggegummi og pastiller: lav enhetspris, meget høy impulsgrad God brutto og lønnsomhet for kjøpmann på mange av disse produktene